1396-04-17 18:51:25 علمی پرینت تعداد بازدید : 442
کشف یک کهکشان پنهان شده پشت راه شیری

تلسکوپ فضایی هابل موفق به کشف یک کهکشان مارپیچی شده که در پشت کهکشان راه شیری از دید پنهان شده بود.

به گزارش  دیلی‌میل، این کهکشان به دلیل وجود لایه‌ای ضخیم از گاز در کهکشان راه شیری از دید پنهان شده بوده است.

محققان "سازمان فضایی آمریکا"(ناسا ) از این کهکشان به عنوان یک هدف جذاب کیهانی یاد کرده‌اند.

عکس منتشر شده توسط ناسا هسته روشن این کهکشان را نشان می‌دهد که بوسیله حجم زیادی از گاز و ذرات کهکشانی محاصره شده است.

به دلیل وجود حجم زیادی از اجرام کهکشانی در برابر این کهکشان که IC 342 نام گرفته، رصد آن یکی از مشکل‌ترین رصدهای انجام گرفته در کهکشان بوده است.

هسته این کهکشان حاوی مقادیر زیادی هیدروژن یونیزه شده است و حجم فعالیت‌های آن بسیار بالاست و به همین دلیل رنگ‌های مختلفی در عکس آن دیده می‌شوند که هر یک نشان‌دهنده وجود گازهای داغ در این کهکشان هستند.

ناسا در توضیح تصویر این کهکشان آورده است: در این تصویر ترکیبی از مناطق داغ و سرد مشاهده می‌شود، مناطق آبی دارای دمای بالاتر بوده و مناطق قرمز رنگ سردتر هستند و خطوطی از گرد و غبار تاریک به صورت مات در این عکس دیده می‌شود که همگی در اطراف یک هسته فعال که سرشار از هیدروژن یونیزه شده است، جمع شده‌اند.

تلسکوپ “هابل” (Hubble) در طول سال‌های فعالیت خود توانسته کهکشان‌های زیادی را کشف کند که حالت‌های مختلفی نیز داشته‌اند، از کهکشان‌هایی که در حال ترکیب شدن با هم بوده‌اند تا کهکشان‌هایی که با فاصله بسیار زیاد در حال نزدیک شدن و یا فاصله گرفتن از یکدیگر بوده‌اند.

قرار است تا سال‌های آینده تلسکوپ فضایی "جیمز وب"(James Webb) به فضا پرتاب شده و جایگزین هابل شود.

نظرات هیچ نظری ثبت نشده است